Sälen = en upplevelse

Hemma igen efter 4 otroligt härliga dagar.

Detta har vart bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Ska försöka summera det kort och behagligt. Med 3ord skulle jag beskriva vår slalomweekend som SÅ JÄVLA HÄFTIG!!!

Vi börjar med torsdagen (då vi åkte) Inget roligt hände egentligen mer än att vi kom fram till Sälen, bäddade sängarna, packade upp lite och efter en timme gick vi ner till pizzerian och kollade på DIF-LHC och DIF vann. Tror förrästen att jag börjar bli lite smyg-djurgårdare när det gäller hockey, de spelar jävligt bra. Fast Brynäs ligger nog alltid närmst mitt hjärta.

Fredag = VAKNA KL 08.00, äta frukost åka till backen för att köpa liftkort och sedan åka massor. Första problemet som uppstod var att mina skidor inte hade något glid. Min valla hade helt pensionerats fast det kom jag inte på förrän lördagen. I alla fall, Felicia gick snowboardskola för att hon alltid tjatat om att hon vill lära sig åka och nu kan hon åka. Fredagen åkte jag bara gröna backar för att komma igång igen och försöka få fart på åkningen. Vi samlade truppen på After skin' efter åkningen och fattades en man. Atle hade åkt offpist och landat i djupsnö upp till armhålorna, han tog sig i alla fall upp efter någon timme. Efter after skin' som sög åkte vi upp till stugan igen och kollade på Tv/sov och åt middag.

Lördag = Felicia fortsatte träna på att åka bräda och jag åkte i hennes närhet medans de andra åkte överallt i de stora backarna. Till slut tröttnade jag på barnbackarna och lyckades få upp Felicia i sittliften för att åka enda upp på toppen. Därifrån tog vi sedan en blå backe ner... Observera att detta var hennes 2:a dag på bräda. Runt lunchtid kom Kari och hämtade oss för att käka lunch och efter det åkte vi "På baksidan" av berget, rättare sagt den lugnare delen med de brantaste backarna. Kari lyckades få med mig upp på toppen och där finns bara 2 nedfarter... Antingen en helsvart eller en svart som blir röd efter ett tag, den senare nämnda fick det bli. Otroligt häftig backe. Tyvärr var det tösnö så pisten var sönderåkt och det låg snöhögar över allt, men ner kom jag ståendes hela vägen. Efter nedkomsten ville jag ut och åka fler större backar så det fick bli ankarlift upp på toppen - World Cup backen ner till Stötens mittpunkt. Låt mig förklara World Cup backen: Svart BRAAAAAANT, svart Braaaant, Röd BRAAAANT, Grön lugn del - tö-snöhögar och sedan platt mark. Första gången i mitt liv som jag åkte svarta backar under lördagen + sönderåkta pister... Var inte en rolig blandning, fick i alla fall igång glidet på skidorna och lyckades längst ner i första branten falla. Ett riktigt mardrömsfall på mage som att man simmar neråt med huvet före och inte stannar. Såg nog riktigt kul ut, men ont gjorde det. Ställde mig upp och fortsatte åka... Lite för snabbt... I den röda delen ramlade jag igen och tog mig upp. På skakiga ben fortsatte jag sedan hela vägen ner. Satt och vilade medans de andra åkte upp på toppen än en gång. I 20 minuter satt jag och skakade. När Kari kom ner igen konstaterade vi att det var slutåkt - jag var helt klart för trött för att fortsätta, det var alla andra med.

Söndag (idag): Packade ner alla saker redan igår, så blev först frukost och sen packa ner resten. Skjuts till backen. Felicia ville ta det lite lugnt först och jag ville kolla underlaget så vi tog ett par varv i  en lugn backe. Fruset, nypistat = HÄRLIGT UNDERLAG. Jag tvingade upp Felicia till den högsta toppen så tog vi en otroligt fin grön backe med brantare delar hela vägen ner. She liked it. Första gången tog det oss 50 minuter att ta 6-stolsliften upp och sedan ta oss ned - kolla backen, känna efter och sen var den så pass smal i början med stup till kanter. Felicia hade inte lärt sig svänga åt höger än och hon var inte så pepp på att ramla, vi tog det lugnt helt enkelt. Efter lunchen åkte vi samma backe 2 gånger till och då tog det bara 20 - 25 minuter upp och ner. Gissa vad? Nu kan Felicia åka bräda efter det. Jag åkte även lite offpist i skogen för att känna på känslan av det.

Jag längtar verkligen tillbaka nu när jag väl kommit hem. Bilresan var riktigt paaaaain. Tråkig väg och kunde inte sova i bilen. Bildupplägg kommer i morgon när jag kollat igenom alla bilder. Idag var det strålande sol och jag brännde mig i ansiktet, så några bilder på mig får ni inte se. Fast moahahahaha - jag är brun om ett par dagar när ni andra är vinterbleka.

Peace out
..v,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback