Gud och Jesus - Universums första politiker?



Blev så carried away utav bara tanken på göteborgsresan att jag glömde berätta om resten av dagen. Efter skolan så gick jag på möte och sen till Kyrkan för att jobba av lite av min ungdomstjänst.

Ganska intressant det faktiskt. Vi satt i en grupp och diskuterade lite kring frågor om Gud. Jag banade hela tiden in på Klimatfrågor. Så kom en fråga som handlade om
varför Gud gav oss jorden... Så fanns det olika alternativ. a) för att vi människor skall hjälpa Gud att hålla ordning på jorden b) kommer jag ej ihåg eller c) för att vi skall utnyttja jorden till max...

Innan hade vi pratat om att Gud straffar oss genom orkaner, tsunamis, jordbävningar för att vi förorenar och förstör jorden... Eftersom
Gud är allt så förstör vi honom jenom att förstöra det runt oss. Så sa jag att jag tror att Gud gav oss jorden för att vi skulle ta hand om den och hjälpa honom med det - fast vi missbrukar det och förstör den i stället vilket leder till att vi utnyttjar jordens resurser till max. Sen förklarade jag det genom att påstå att Gud inte kan ha fattat sitt misstag med att skapa människan utan han litade på att vi verkligen skulle ta hand om jorden på bästa sätt. Han gav oss individuellt ansvar. Där drar jag då slutsatsen vid att Gud skapade jordens första politiska parti. Och Gud själv var världens förste FOLKPARTIST.

En fråga senare handlade om Jesus... Då var jag så himla inne på politik att jag kom fram till att
Jesus skapade jordens 2:a politiska parti... Jesus var nämligen snickare - han arbetade. Arbetspartiet nästa, Jesus var universums första SOCIALDEMOKRAT.

Fattar ni? De hade ingen aning om politik. Folk påstår att de politiska partierna uppkom omkring franska revolutionen. Mellan 1800-1950 föddes ju hela politiken i stort sett. Men HA, Jag kom idag på att politiken grundades redan när Gud skapade människan! DET NI.

Äh, får bli en dusch-filosofi av detta för att det låter så otroligt flummigt. En fråga jag fick efter detta var:
"vad har du tagit", en fråga som ställdes till ganska många idag, alla var så flummiga att vi nästan flög. Så går det när man är trött och hungrig.

Peace out
..v,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback