Egypten - the story

Här kommer inlägget om Egypten





Utsikten ifrån balkongen. Jag och Felicia delade lägenhet. Vi hade havsutsikt, vilket är svårt att se på bilderna. Hotellet var väll rätt bra, lugnt område o.s.v men maten var väll inte så speciell. Samma buffé vareviga kväll fast de döpte om den. Ena dagen var det schweizisk buffé och nästa dag var det indisk, sedan fransk men den ända märkbara skillnaden var kryddorna. När det var indisk buffé så använde de sig av lite curry i maten.
Frukosten var däremot mycket, mycket bättre. Där fanns allt man kunde tänka sig utom färsk frukt, i stället var det fruktsallad. Annars tycker jag att hotellområdet hade allt man behövde, om vi bortser från aktiviteter eftersom det inte fanns ett dugg att göra efter att solen gått ner, vilket den gjorde vid 17-tiden (16.00 svensk tid) och då blev det kolsvart.





Här är 2 bilder av ovanliga saker för oss svenskar. Jag och Felicia tog en tripp till stan/städerna en dag. Bilden på mopederna var rätt rolig eftersom vi inte har McDonald's delivery här i Sverige. Den andra bilden föreställer ett böneutropstorn och taxibilarna i Hurghada.
Hurghada består av 3 städer; El Dahar, Sakaala och New Hurghada. El Dahar, även kallat Downtown är den äldsta staden. Där strosade vi runt en Bazar för att kika lite och shoppa ifall vi hittade någonting. Jag har aldrig mött så påflugna människor i hela mitt liv. Egypter är verkligen jätteäckliga, ville man inte köpa någonting i deras butiker så började de snacka om ens kropp på ett anstötande vis vilket fick mig att fundera på deras kvinnosyn. Är vi bara objekt? I alla fall fanns det även en hel del trevliga äckliga egypter också. Vart man än gick blev man frågad om man ville ha läsk, te eller vatten. Jag tycker att Bazaren var mysig men det var bara jobbigt att man inte fick vara i fred och bara kika, man tappade liksom lusten när butiksägarna försökte tvinga en att handla.


 


Efter 2 timmar åkte vi till Sakaala som är en blandning mellan ny och gammal stad. Där finns en väldigt lång shoppinggata för turister och sanningen att säga så säljs det precis samma saker i nästan varje butik. Man kan se 4 butiker i rad som har ett nästan identiskt skyltfönster fyllt av souvenirer. De enda souvenirer jag fick med mig hem var Papyruspapper med mitt namn skrivet på arabiska. Det är tydligen tradition och lyckobringande att ge gåvor till snälla människor så på 4 timmar fick jag  5 sådana presenter, blev rätt tjatigt. Förutom att man inte fick shoppa ifred så var Egypterna väldigt pratglada. Hälsade man på en så kunde de verkligen inte sluta prata. Vi satt och pratade med en farbror i säkert en timme totalt, man ville ju inte vara otrevlig och avbryta mitt i när han var så trevlig och långdragen. Efter 4 timmar shopping fick vi i alla fall åka tillbaka till hotellet igen, kändes som att hela dagen hade gått.


Taxi var jättebilligt och det var det enda mer eller mindre säkra sättet att ta sig fram på. Kostade ca 1-2 kr i minuten att åka taxi. När vi var på väg hem till hotellet igen så tog vi självklart taxi, vår chaufför hade väntat på oss medan vi shoppade, de erbjuder sig ofta att göra det eftersom alla taxichaufförer inte är att lita på. I alla fall började vi åka och som vanligt med traffiken där, var jag livrädd över att dö då chauffören plötsligt får för sig att gasa på lite extra innan en U-sväng och sedan bromsar in rätt hårt mitt i svängen då han ser att det är poliskontroll efter. Farbror polis tar körkortet och går iväg varpå chauffören kliver ut och går för att förhandla med farbror polis. 2 min senare och 350 kr fattigare kommer föraren tillbaka, sätter sig i bilen och kör vidare - gladare än någonsin... Reglerna skiljer sig otroligt mycket i jämförelse till våra.





Bilder tagna ifrån solstolen på stranden. Havet och stranden var vad jag tyckte bäst om med resan. Vattnet var helt klart nästan alla dagar och det blev snabbt djupt. Jag och Felicia snorklade lite precis vid bryggan, som syns på bilden till höger, bara där kunde man se ett 30-tal olika fiskar, farliga och ofarliga. Första gången jag snorklade där blev jag ganska skrämd av alla fiskar jag såg eftersom man inte ser alla om man kollar ner i vattnet stående. Sen blev jag rädd när jag såg muränor och lejonfiskar vid bryggan, blev dock lugn när jag fick höra att lejonfisken sov. 


En dag tog vi en dagsutflykt ut på röda havet för att dyka/snorkla vid ett korallrev. Under färden dit såg vi två delfiner, det var helt underbara. Väl framme vid revet hoppade dykarna i först och sedan vi som skulle snorkla. Vi såg en del fiskar, inte så många märkvärdiga. plaskade runt efter en guide i en timme innan det var dags att kliva ombord på båten igen för att äta lunch. Nu lät det som att jag inte var intresserad av det jag såg, men ajg bör tillägga att det är det häftigaste jag gjort i mitt liv. Bara det att vår första plats för snorklingen inte var någonting i jämförelse med när vi snorklade vid nästa rev.


 


Så första stället vi snorklade på var Giftun reef som ligger utanför Giftun Island, andra revet heter Sabina garden reef. Där såg vi betydligt mycket fler fiskar och förger. Dessutom bestämde vår guide att vi skulle göra en så kallad "drifting", hoppa av båten i farten för att sedan snorkla efter den i vår takt. På det sättet ökade vi vår chans att se en haj med 5%, npgon haj såg vi inte. Men en jättestor muräna, en plattfisk, en blåsfisk, sköldpadda, fjärlisfiskar, papegojfiskar och alla andra möjliga fiskar. Det var hur häftigt som hellst. En fisksort var riktigt nyfiken och simmade så nära att man hade kunnat peta på dem. Den dagen kommer jag aldrig glömma bort.


 


Under min semester i hurghada fick jag lära mig en hel del. Det första var att pruta. Totalt gjorde jag av med ungefär 2000 kronor den här resan. Det motsvarar 1500 egyptiska pund. Det är ju inte farligt. Men hade man gått med på de galna priserna som försäljarna gav så hade jag nog gått i personlig konkurs. Vissa sa ett realistiskt pris från början som till exempel för min vattenpipa. jag visste att jag kunde köpa en i Sverige för 150 kr så var det inte billigare där så skulle jag köpa en här hemma. Säljaren sa 120:- från början och jag tyckte redan då att det var ett bra pris, men jag ville absolut pruta. Fick ner den till ca 90:- och hade säkert kunnat få den för 60:- Pruta är därför ett väldigt bra sätt för att få vad man vill ha, till ett pris man själv bestämt.


Något annat jag lärt mig är att det finns 2 olika sätt att ta körkort på i Egypten.
Det ena sättet är att man ska köra 100m framåt och sedan backa 100m bakåt. Efter det skall man svara på 5 frågor om trafiken och betala 250 egyptiska pund så har man sitt körkort
Det andra sättet är att man inte behöver köra 100m fram och 100m bakåt, man svarar BARA på 5 frågor om trafiken och betalar 500 egyptiska pund så får man sitt körkort.


Det 3e och 4e jag lärde mig var att;
Clownfiskar lever två och två, honan är alltid störst. När honan dör så byter hanen kön och flyttar in med en ny hane.
Fjärilsfiskar lever ochså två och två. När någon utav dem dör så dör den andre senast 2 dygn efter.


Till er som orkade läsa allt - Hoppas det har vart underhållande och lärorikt för er.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback