My Piece Of Florida

Nu är det 2 veckor sedan jag lämnade Florida för att återvända hem till Sverige. Jag tänkte berätta lite om resan och vill börja med att ladda upp en alldeles fantastisk låt. En bild säger ju mer än tusen ord så jag hoppas videon ger er en bild av hur jag haft det. Jag vill tillägga att allt ni ser i videon har jag sett med mina egna ögon. Here we go...

Vi började resan ifrån Kälvesta i Spånga fredagen den 6:e juni (ca 06:40) något senare än planerat då taxin som kom var för liten för våra stora väskor. En ny taxi beställdes och snart kunde vi pusta ut och åka till Arlanda. Därifrån åkte vi till Amsterdam - helt sjukt stor flygplats med vakter/poliser rustade med K-pistar. Snart var det dags att kliva på nästa plan mot Detroit och väl där fick vi vänta en stund på planet till Orlando. Vi landade 02:20 (svensk tid ) och hade haft turbulens i stort sett hela vägen från Detroit. Vi blev hämtade av en kille som körde oss hela vägen till DeBary, där vi skulle sätta bo de kommande veckorna. Vi fick låna Daniels morfars grannes hus och det kunde inte varit bättre!

Jag minns inte de första dagarna i ordning eller vad vi gjorde, mestadels för att det var så otroligt många nya sinnesintryck. Mycket att se, olika fågel-läten, nya dofter - Allt var nytt och underbart! Vi hälsade på Daniels morfar (en alldeles fantastisk man med stort sinne för humor), åkte till närmsta köpcenter - som tog några dagar att ta sig igenom, åt frukost på Denny's och shoppade.

Måndag morgon packade vi bilen för att åka till Ormond Beach i Daytona. Vi hittade ett trevligt hotell med fräscha rum och fin utsikt. I tre dagar latade vi oss på stranden, badade med delfiner som simmade förbi ett par meter ifrån oss, kikade upp på pelikanernas formationer när de seglade på vindbyarna och åt god mat på restauranger.

På torsdagen åkte vi tillbaka till DeBary för att fira Daniels morfars 95-årsdag. Vi shoppade lite mer, åkte till Gemini Springs - där jag för första gången fick se sköldpaddor i det fria. Helt underbart fin plats med vyer som skulle platsa på vilket vykort som hellst.

Dagarna kom och gick - plötsligt hade jag redan varit i Florida i en vecka. Måndag vecka två packade vi bilen för att åka tillbaka till Daytona Beach (där videon högst upp är inspelad). Ett nytt, något sämre, hotell och ny utsikt! Mer sol och bad med delfinerna simmandes en bit ifrån. En vilsen sjö-ko ville också sällskapa oss en dag. Vi tog skydd ifrån solen med drinkar på lunch-haket/strandbaren (videon spelades in även där), promenerade längs vattenbrynet och boardwalken - förbi parisehjulet - under kvällstid för att äta middag och släcka törsten.

Längst till vänster i bild 1 ser ni lunch-haket från utsidan och till höger i samma bild är vårt hotell.

Vi fick avbryta hotell-veckan en dag tidigare efter att ha fått besked om att Daniels morfar körts till sjukhuset. Vi checkade ut och åkte direkt dit. Efter några dagar av shopping och zoo-besök för mig och Daniel fick han äntligen lämna sjukhuset och komma hem igen. Vi åkte tillbaka till Daytona Beach över en dag veckan därpå för att pressa järnet i solen en sista gång och bättra på brännan. Tyvärr åkte vi på världens ösregn med blixtar och åska efter bara ett par timmar i solen och vi fick ta skydd inne på lunch-haket. Sådär lagom till hemfärd slutade det regna och vi klämde in ett sista dopp i Atlanten innan vi lämnade den bakom oss.

Vi är redan inne på vecka tre och dagarna får gärna gå så långsamt som möjligt. Living the time of my life - i gott sällskap, med massa skratt och med god mat. Vi tog en båttur över USAs enda flod som färdas från söder till norr och såg alligatorer, sköldpaddor, sjö-kor, vilda kalkoner, fåglar i alla möjliga färger och storlekar, hungriga gamar, tvättbjörnar och hundratals fiskar. En väldigt fin miljö och helt fantastiskt att se dessa djur ute i det fria. Efter zoo-besöket behövde vi verkligen se fria och välmående djur.

Efter båt-turen tog vi en promenad längs Blue Springs för att uppleva mer av den fina naturen innan vi skulle avlägsna oss för en tidig middag. Det spelade dock ingen roll att vi hade mat i tankarna för farbror blå hade andra planer för oss och blinkade in oss på en parkering. Vi fick snällt stänga av motorn och AC'n med 100 grader farenheit i bilen. Svetten rann om oss alla men konstapeln brydde sig inte om det. Efter att ha kontrollerat att allt var i sin ordning fick vi köra vidare - ännu en upplevelse! Tänk att bli stoppad av en polis första gången man besöker ett land.

Näst sista kvällen blev vi bjudna över till Daniels moster för snacks och pool-häng. Svinkall men stor pool med en nästan för varm jacuzzi i anslutning till denna. En trevlig kväll med musik under en naturlig discolampa då blixtarna höll i en föreställning. Sista dagen ängnades till kompletterings-shopping. Efter några fler sprayer från Victoria Secret, 22 nya underkläder och Ray-Ban brillor kunde jag med gott samvete packa resväskan för hemfärd. Ända in i det sista försökte jag dock slippa åka därifrån men varken köerna på motorvägen eller det faktum att vi höll på att missa flyget från New York till Sverige lyckades behålla mig där... Mitt ÄLSKADE Florida, vi ses igen!