McDonald's - en arbetsplats för sig

Hej trevliga måndag.... äh det får bli ett senare inlägg. Fick en trevlig komentar på gårdagens inlägg som jag nu tänkte svara på.


anna l om Pust och stön:

hej hur är det att jobba i mcdonals?
får man blåsa upp balonger och i kassan finns det ''inbyggd miniräknare'' där det står hur mycket kunden ska ha tillbaka eller måste man räkna ut det själv?berätta lite om hur det är skulle vara kul.




Att jobba på McDonald's är väldigt stressigt får jag börja med att säga. Det är inte lätt att hålla koll på allt riktigt. Man jobbar på något sätt självständigt fast i ett team. För att kunna förklara lite lättare borde jag först berätta vilka olika platser som finns på en restaurang.
Lobbyn - själva matsalen
Kassan
Boppen - där det friterade görs
Pommes - Sänka + göra pommes
Köket - tillagningen
Dt'n - Drive through (finns inte på alla McD)


Där är arbetsplatserna... i Lobbyn torkar man bord, sopar golv/torkar golv, fyller upp behållarna för sugrör, salt, peppar o.s.v, tömmer och pressar sopor, städar toaletterna... Egentligen allt ni kan tänka er som inkluderar renhållning och säkerhet för en gäst i matsalen.


I kassan tar man emot gästens beställning, slår in ordern i kassan och tar betalt. Kassapparaten är så pass finurlig att den räknar ut beloppet som skall betalas och beroende på ifall gästen betalar med kort eller kontanter så finns det vissa knappar. Om en beställning kostar 69:- och jag får en 100-lapp så trycker jag på en knapp där det står "100" då öppnas min kassalåda och på skärmen står det sedan att jag ska ge tillbaka 31:- i växel. Kassan kan alltså täkna ut sånt själv med hjälp av mina hänvisningar på knapparna. När betalningen är färdig ska man se till att gästen får sin mat genom att hämta produkterna ifrån de olika stationer där de finns. De som står i kassan får även göra all glass som beställs genom att dra i en spak och ha på den topping som kunden valt.


I Boppen gör man allt som ska friteras och alla kycklingprodukter. Detta för att hålla kött och kyckling ifrån varandra för att göra gästerna glada. Man håller koll på frittöserna, packar ihop nuggets, gör McChicken burgarna, chickenwraps, hotwings, chilisheese o.s.v där. Dessa produkter görs endast vid beställning, därför kan man ofta behöva vänta på sina kycklingprodukter.


När man sköter pommes frittes ska man se till att det alltid finns pommes så att kassan kan packa klart en order snabbt för att ta emot fler gäster. Man försöker hela tiden att undvika dröjsemål. Finns det inga färdiga pommes får man se till att sänka ner en korg i frittyren, det sköts automatiskt. Allt man behöver göra är att sätta ner den och trycka på en knapp eller två. Efter halva tiden ska man skaka på korgen, sätta ner den, och trycka på knappen igen.




Kökspersonalen tillagar hamburgarna utefter behov. De ska försöka se till att det alltid finns ett jämnt antal hamburgare färdiga i ett värmeskåp bakom kassapersonalen, även detta för att förhindra dröjsemål.



Dt'n består av 1-4 arbetare som har olika uppgifter och 2 luckor där allt sköts, alla har ett varsit headset. I första luckan tar man emot gästernas beställning genom att de pratar i en mikrofon och de som arbetar hör beställningen i headseten. Arbetarna i lucka 2 börjar arbetarna plocka ihop maten i påsarna medan bilen får köra fram till första luckan och betala. När bilen sedan kommer fram till lucka 2 ska maten helst vara färdigpackad. Om det är kycklingprodukter får man parkera lite längre fram åt sidan så kommer vi ut med maten när allt är färdigt.
Arbetsuppgifterna i Dt'n är cashier (den som tar emot beställningen och sedan tar betalt) det är som en helt vanlig kassa, man slår in beställningen och tar betalt. Ett plus är att vi har 3 extra skärmar i lucka 2 där beställningen kommer upp så vi kan se vad gästen ska ha för mat. Sen har vi den som packar maten, den som ger ut maten och den som gör läsken. Den uppställningen gäller ifall det är 4 personer som jobbar. Är man 3 så är det en cashier, en som packar och en som gör läsk+ger ut maten. Ni förstår principen...


Då kan jag förklara teamen. Alla jobbar ju i team, som ni kanske förstått nu genom min förklaring av arbetsplatserna. De som jobbar i kassan är ett team, de i köket är ett team o.s.v. Även fast jag har min egen kassa och inte har något att göra med de andras gäster så måste jag se till att hjälpa till ifall det blir några konstigheter. Vi alla hjälper gästerna att få det dem vill ha så snabbt som möjligt, självklart för att kunna hjälpa så många som möjligt. Kassa-teamet fungerar inte utan köket och boppen så brister ett team så brister alla, vilket resulterar i att gästerna får vänta. Sånt händer väldigt ofta och är inget vi i kassan kan hjälpa.

Kort och gott; Jag har min gäst, du har din - nu ska VI hjälpa våra gäster att få mat.

Sen är det ju klart att man lär hålla koll på vilken hamburgare som är vilken, vad kunden faktiskt beställde. Kan tala om att det inte är helt lätt att komma ihåg att packa med allt på brickan trotts att man har det skrivet på kassan, ibland glömmer man bara. En sak är säkert, man lär sig med tiden och det kan kännas hackigt till en början, som att man inte förstår någonting. Men det släpper efter ett tag och allt går som på räls. Alla gör vi misstag och det är tillåtet.




 I stort sätt allt sköts automatiskt. Våra kassapparater visar vad gästen beställt, hur mycket de ska betala och vad de ska ha i växel. Skärmar i köket visar hur många hamburgare som behövs av en viss sort inom en viss tid. Frittösen visar om hur länge pommesen är klar och när den är klar, liksom den visar när kycklingen är färdigfriterad. Läsken och milkshaken görs på ett knapptryck och glassen är en spak.
Ballongerna blåser vi inte upp själva heller, tänk vilka starka lungor vi alla skulle ha då, fast en del skulle nog vara helt blåa i ansiktet. Nej tacka vet jag automatik. Man sätter in en kontakt i väggen, på med en ballong på maskinen och efter bara nån sekund så har vi en uppblåst ballong. Självklart knyter vi dem själva och sätter dem på en pinne. Oftast är det de personerna som jobbar i lobbyn som blåser upp ballonger.


Vad kan jag mer säga om McDonald's? Hmm... Jo, det finns alltid någonting att göra. Även om vi inte har några gäster i kassan så finns det alltid saker att göra. Byta ut trasorna, sopa upp pommes från golvet bakom kassan, fylla på morötter, juicer, äpplen och sånt i kylskåpet, se till att det finns muggar, mjölk i kaffemaskinen, topping till glassen. Det finns hur mycket som helst att göra på McDonald's. Det ingår till och med att hålla flaggstängerna rena. Det sjukaste jag har gjort är att skrubba underreden på kassorna och allt som har kontakt med golven, sånt är inte det första ni tänker på när ni äter hos oss va? En dag fick jag gå ut på uteserveringen med en trasa och en fönsterskrapa för att dra av allt vatten ifrån borden och bänkarna och sedan torka torrt. Det är sådana stunder som jag faktiskt älskar mitt jobb, när jag får göra lite udda grejer.

Extrauppgifterna kallas för B-uppgifter. Dessa gör man enbart när man inte har gäster att ta hand om. Man har en speciell B-uppgift varje arbetspass. Ena dagen kan lobbyn vara min B-uppgift och dagen efter kan den vara att hålla rent glassmaskinen. Det varierar. 
Att torka rent flaggstängerna eller att skrapa bort vatten från bord görs enbart vid behov så det är aldrig en B-uppgift.




Vill du också jobba på McDonald's?


1, Besök vår hemsida http://www.mcdonalds.se 
2, Dra pilen till fliken "jobbet" till vänster
3, Klicka på "sök jobb"
4, Fyll i intresseanmälan eller kolla lediga platser i just din närhet. 

Good luck =)


Har ni fler frågor om min arbetsplats så är det bara att fråga mig.


Kommentarer
Postat av: anna l

kul att du la ner så mycket tid på inlägget,verkligen kul att läsa. nu undrar jag bara över hur lönen ser ut:)

2010-10-05 @ 17:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback