My Piece Of Florida

Nu är det 2 veckor sedan jag lämnade Florida för att återvända hem till Sverige. Jag tänkte berätta lite om resan och vill börja med att ladda upp en alldeles fantastisk låt. En bild säger ju mer än tusen ord så jag hoppas videon ger er en bild av hur jag haft det. Jag vill tillägga att allt ni ser i videon har jag sett med mina egna ögon. Here we go...

Vi började resan ifrån Kälvesta i Spånga fredagen den 6:e juni (ca 06:40) något senare än planerat då taxin som kom var för liten för våra stora väskor. En ny taxi beställdes och snart kunde vi pusta ut och åka till Arlanda. Därifrån åkte vi till Amsterdam - helt sjukt stor flygplats med vakter/poliser rustade med K-pistar. Snart var det dags att kliva på nästa plan mot Detroit och väl där fick vi vänta en stund på planet till Orlando. Vi landade 02:20 (svensk tid ) och hade haft turbulens i stort sett hela vägen från Detroit. Vi blev hämtade av en kille som körde oss hela vägen till DeBary, där vi skulle sätta bo de kommande veckorna. Vi fick låna Daniels morfars grannes hus och det kunde inte varit bättre!

Jag minns inte de första dagarna i ordning eller vad vi gjorde, mestadels för att det var så otroligt många nya sinnesintryck. Mycket att se, olika fågel-läten, nya dofter - Allt var nytt och underbart! Vi hälsade på Daniels morfar (en alldeles fantastisk man med stort sinne för humor), åkte till närmsta köpcenter - som tog några dagar att ta sig igenom, åt frukost på Denny's och shoppade.

Måndag morgon packade vi bilen för att åka till Ormond Beach i Daytona. Vi hittade ett trevligt hotell med fräscha rum och fin utsikt. I tre dagar latade vi oss på stranden, badade med delfiner som simmade förbi ett par meter ifrån oss, kikade upp på pelikanernas formationer när de seglade på vindbyarna och åt god mat på restauranger.

På torsdagen åkte vi tillbaka till DeBary för att fira Daniels morfars 95-årsdag. Vi shoppade lite mer, åkte till Gemini Springs - där jag för första gången fick se sköldpaddor i det fria. Helt underbart fin plats med vyer som skulle platsa på vilket vykort som hellst.

Dagarna kom och gick - plötsligt hade jag redan varit i Florida i en vecka. Måndag vecka två packade vi bilen för att åka tillbaka till Daytona Beach (där videon högst upp är inspelad). Ett nytt, något sämre, hotell och ny utsikt! Mer sol och bad med delfinerna simmandes en bit ifrån. En vilsen sjö-ko ville också sällskapa oss en dag. Vi tog skydd ifrån solen med drinkar på lunch-haket/strandbaren (videon spelades in även där), promenerade längs vattenbrynet och boardwalken - förbi parisehjulet - under kvällstid för att äta middag och släcka törsten.

Längst till vänster i bild 1 ser ni lunch-haket från utsidan och till höger i samma bild är vårt hotell.

Vi fick avbryta hotell-veckan en dag tidigare efter att ha fått besked om att Daniels morfar körts till sjukhuset. Vi checkade ut och åkte direkt dit. Efter några dagar av shopping och zoo-besök för mig och Daniel fick han äntligen lämna sjukhuset och komma hem igen. Vi åkte tillbaka till Daytona Beach över en dag veckan därpå för att pressa järnet i solen en sista gång och bättra på brännan. Tyvärr åkte vi på världens ösregn med blixtar och åska efter bara ett par timmar i solen och vi fick ta skydd inne på lunch-haket. Sådär lagom till hemfärd slutade det regna och vi klämde in ett sista dopp i Atlanten innan vi lämnade den bakom oss.

Vi är redan inne på vecka tre och dagarna får gärna gå så långsamt som möjligt. Living the time of my life - i gott sällskap, med massa skratt och med god mat. Vi tog en båttur över USAs enda flod som färdas från söder till norr och såg alligatorer, sköldpaddor, sjö-kor, vilda kalkoner, fåglar i alla möjliga färger och storlekar, hungriga gamar, tvättbjörnar och hundratals fiskar. En väldigt fin miljö och helt fantastiskt att se dessa djur ute i det fria. Efter zoo-besöket behövde vi verkligen se fria och välmående djur.

Efter båt-turen tog vi en promenad längs Blue Springs för att uppleva mer av den fina naturen innan vi skulle avlägsna oss för en tidig middag. Det spelade dock ingen roll att vi hade mat i tankarna för farbror blå hade andra planer för oss och blinkade in oss på en parkering. Vi fick snällt stänga av motorn och AC'n med 100 grader farenheit i bilen. Svetten rann om oss alla men konstapeln brydde sig inte om det. Efter att ha kontrollerat att allt var i sin ordning fick vi köra vidare - ännu en upplevelse! Tänk att bli stoppad av en polis första gången man besöker ett land.

Näst sista kvällen blev vi bjudna över till Daniels moster för snacks och pool-häng. Svinkall men stor pool med en nästan för varm jacuzzi i anslutning till denna. En trevlig kväll med musik under en naturlig discolampa då blixtarna höll i en föreställning. Sista dagen ängnades till kompletterings-shopping. Efter några fler sprayer från Victoria Secret, 22 nya underkläder och Ray-Ban brillor kunde jag med gott samvete packa resväskan för hemfärd. Ända in i det sista försökte jag dock slippa åka därifrån men varken köerna på motorvägen eller det faktum att vi höll på att missa flyget från New York till Sverige lyckades behålla mig där... Mitt ÄLSKADE Florida, vi ses igen!

New York By Night

So much to do in so little time

Insåg just att det inte är så långt kvar nu, 10 dagar varav 7 arbetsdagar. Blev precis grymt stressad! Här skall städas och dammas och skuras, tvättas och packas. Naglarna skall fixas och balkongen sopas. Hur skall jag få tiden att räcka till?

Skall börja skriva en check-lista för vad jag behöver ha med mig så blir det lättare att packa sedan. Har köpt lite färgglada och sommarfräscha kläder som absolut skall med i väskan! Bland annat en V-ringad klänning i lysande aprikos-rosa, en enkel sommarklänning med ett lila, blommigt mönster och en leopardmönstrad långklänning i brunt och rosa. I vänskan kommer även ett par hallonrosa shorts och bikinis i alla möjliga färger att trängas. ÄR SÅ TAGGAD PÅ ATT ÅKA!!! Tiden går på tok för långsamt men 10 dagar ska jag väl orka med tycker jag!

Dagens låt

Idag ger jag er en Kygo-remix på Kyla La Granges "Cut Your Teeth"...

Bara för att jag blir helt sprallig av hans mixar. Lyckan bubblar inombords när jag lyssnar på dem och det är svårt att få en dålig dag om jag rivstartar morgonen med Kygo. Jag vill därför sprida lite lycka omkring mig.

Aktuellt i mitt liv

Kicka igång låten och läs om vad jag haft för mig senaste tiden.

Blir inte så mycket bloggande nu för tiden men den här dagen förtjänade sitt inlägg. Har haft fullt upp med att jobba och ta vara på fritiden (för att dra den korta versionen). Jag tänkte dock att vi skulle gå in djupare på några händelser och vi arbetar oss såklart frammåt!

Sedan mitt senaste inlägg har jag hunnit förlova mig med min älskling. Detta skedde 13-12-27 ganska oromantiskt under en tidig middag innan vi skulle gå på bio. Bröllopet är planerat till i början av nästa sommar, mer än så vet vi inte ännu då kyrkan vi skall vigas i inte tar bokningar innan tidigast ett år innan. Jag kommer att uppdatera er under årets gång.

Jag har hunnit gå ifrån brunett till platinablond. Har just nu någon isblond färg som är ljusare än på bilden längst till höger. Jag fick stå mitt kast när jag var så dum och spontan-shoppade blekningsmedel. Ångrade mig redan innan jag blekte det men kan vara kul med lite förändring ibland. Körde två blekningar, en sandblond färg och slingor på det för att ta mig från första bilden till andra. Tanken är att jag inom kort skall återgå till färgen på första bilden. Det är nära min egna färg och den jag trivs bäst med. Blondes does simply not have more fun!

Vi har planerat och bokat en resa till Turkiet under två veckor i Augusti. Vi åker 4-5 personer den 16:e för att sola, bada, koppla av, uppleva och njuta av livet med lite Efes och drinkar. Och så klart för att fira min födelsedag! När vi varit där i en vecka kommer min syster ner för att sällskapa oss under resterande tid innan vi alla åker hem tillsammans.

Självklart kan vi ju inte åka ner till Turkiet bleka och tråkiga så vi skall börja vår sommar med 3 veckor i FLORIDA! Avresa 14-06-06. Tror tanken är att vi de första 4-5 dagarna skall glassa på Daytona Beach för att därefter röra oss lite längre in i landet till DeBary och hälsa på hjärtats morfar. Det blir ingen resa själva för oss i år då vi åker med mina blivande svärföräldrar till USA men å andra sidan får vi förhoppningsvis många år att tillbringa tillsamans så resa på egen hand hinner vi allt! Har shoppat galet med sommarkläder för att kunna ha något på mig där och självklart väntar ännu mer shopping väl på plats.

Ser så fram emot denna sommar, dock inte flygresan till Florida då vi lämnar Sverige 09:30 ungefär och är framme 02:20 (svensk tid). Jag hoppas ni, mina läsare, också har fina planer inför sommaren.

En faschinerad filosofs funderingar

Det är märkligt egentligen hur sinnesintryck så som dofter, musik och allt där imellan påverkar våra hjärnor i den grad att de kopplas till minnen. En doft här och vipps flyger tankarna till en plats eller person som denna är kopplad till, en låt där och hokus-pokus dyker ett minne av ett tillfälle upp i hjärnverksamheten. Det är helt magiskt hur allt även är kopplad till dåliga och goda minnen - ett märkligt fenomen!

Har funderat på detta i några dagar då jag återupplevt dofter och låtar som jag har kopplade till särskillda tillfällen, platser och personer. På mindre än en sekund får jag upp en bild av tillfället då jag hörde låten eller kände doften även fast det kan ha varit flera år sedan sist och något jag vanligtvis inte tänker på. Sen finns det tillfällen jag tänker tillbaka på sedan en kort tid tillbaka som jag funderar över varje dag. Jag skulle vilja påstå att jag är väldigt påverkad av sådana intryck och har kommit fram till att många dåliga minnen fått mig att hysa agg mot personer helt i onödan samt sympatiserat med människor som inte alls varit värda min sympati.

Att känna med och hysa agg gentemot fel personer tar på krafterna och jag har därför beslutat att begrava min stridsyxa och gömma undan min sympati tills verktygen är användbara på riktigt.

Saknad - är också det något jag brottats med den senaste tiden. Personer jag hållt mig undan ifrån och andra som jag på andra vis inte längre har i min närhet. Även här spökar mina intryck av dofter, känsel och hörsel då dessa får mig att minnas tillbaka.

Där fanns en person som hade mycket humor och visa ord att dela med sig utav, en glad "göteborgare" (numera är en av mina vakande änglar) som lärde mig hur man trimmar kött och hur kaffe smakar olika beroende på hur vattnet man använder är. Jag tänker särskillt på dig varje gång jag steker kött och varje gång jag dricker kaffe.

Sedan har vi givetvis den mytomspunna Mr.X... Du kanske inte lärt mig någonting av vikt men du har hjälpt mig att finna mitt riktiga jag och att leva efter mottot, eller kanske skall man kalla det klychan: "Du lever bara en gång". Våra stunder tillsammans har präglats av både skratt och gråt i mitt fall och jag är väldigt lycklig över det vi haft som fått mig att våga mer. Du finns i mina tankar och jag påminns ofta om dig av sinnesintryck. Doft, musik och känsel. På gott som på ont...

Det är otroligt hur D'banj kan få mig att vilja skaka rumpa på en bardisk igen och hur vaxet Maria Nila kan få mig att vilja hoppa på personen som använder det. Det är en gåta hur hjärnan fungerar!

Julplaner

I'm back! Haft mycket att göra sen mitt senaste inlägg i oktober, fullt upp med att julpynta, köpa och slå in julklappar samt jobba. Har även hunnit färga håret - supernöjd!

Eftersom det bara är några dagar kvar till jul tänkte jag dela med mig av mina planer:
23:e december börjar julen för mig och min familj. Efter jobbet ska jag iväg för att köpa de sista julklapparna och därefter samlas familjen hemma hos min syster för att spela Bingolotto under deras uppesittarkväll (traditionsenligt).
24:e december, Julafton spenderar jag halva dagen på jobbet (09.00 - 16.30) sedan böir det fort ut i en väntande taxi för att ila iväg till hjärtats föräldrar för julbord och firande.
25:e december, juldagen åker vi och hälsar på hjärtats farmor (som det ser ut nu). Tänkte även trycka in en utgång!
26: december, annandag jul far vi hem till mina föräldrar för julfirande med min familj.

Sedan är jag ledig i ytterligare 2 dagar innan jag börjar jobba igen. För er information jobbar jag även nyårsafton och nyårsdagen så vårt nyårsfirande blir nog inte mer fancy än det var förra året (då jag för övrigt gymmade mellan 21-22 och sov innan 23.45).

Nu vet ni!

Njursten och infektion

Ligger hemma sjukskriven till och med 13-10-27 på grund av en njursten och dennes medförda hemskheter. Det började när jag, hjärtat, mormor och mamma satt i bilen på väg ner till Ullared. Jag var tvungen att stanna för att gå på toa och kände hur det högg till i ryggen, tänkte att det var märkligt och vi åkte vidare. Jag kunde dock inte sitta bekvämt hur jag än satt och kände igen detta från min njurstensattack i november förra året. Vi fick stanna till vid en mack för att köpa Voltaren gel och sen klarade jag mig resten av vägen ner.

Väl i Ullared köpte jag Voltaren tabletter som höll mig lugn för det mesta. Hade enormt svårt för att fokusera på shoppingen när smärtan smällde till. Vi åkte hem på söndagen, jag med världens feberfrossa. Jag hade linne, topp, tjocktröja, dannes tröja och min jacka på mig samt sätesvärmen på. efter att ha kommit hem och packat ur bilen körde pappa min till akuten.

Fick ta blodprover och annat för att sedan vänta på kirurgen. Efter 1,5 timmes väntan hade febern stigit från 37,5 till 38,5 (tror jag det var) och dem började prioritera mig högre. Till slut kom en läkare som informerade mig om att jag hade en njursten, en infektion i njuren och lågt blodtryck vilket jag var tvungen att stanna kvar för. Dagen efter var febern uppe på 39,7. På onsdagen hade infektionsvärdena stigit och det konstaterades att min njure snart skulle slås ur funktion om inget gjordes varvid jag fick en nefrostomi insatt. Dagen efter hade infektionsvärdet sjunkit och jag fick åka hem. Läkaren påpekade att allt skulle bli bättre för varje dag och att jag en gång i veckan måste till disktriktsköterskan för att lägga om förbandet. Som en parantes nämnde hon även att infektionen var väldigt allvarlig och hade kunnat ta kål på mig om jag inte sökt vård eller om jag bott i ett u-land.

Allt är bra med mig nu förutom att jag är halvt orörlig och har svårt för att göra saker och ting själv. Att ta en dusch tillexempel är omöjligt utan hjälp. Mitt blodtryck är fortfarande lågt vilket jag påminns om genom att bli svimfärdig efter att ha gått en bit eller ansträngt mig lite för hårt. Så nu ligger jag bara hemma och vilar upp mig med antibiotika och nått annat piller som ska se till att njurstenen förhoppningsvis passerar själv. Ska tillbaka till Danderyd på återbesök den 23:e för att se om den är borta och förhoppningsvis ta bort nefrostomin så jag kan leva ett normalt liv igen.

Dagens Outfit

Ger er en dagens outfit:
Begie-bruna byxor från H&M i modellen Slim - supersköna
Blus i Khaki-grönt från H&M

Med i shoppingpåsen fick även ett par gröna byxor i samma modell och en stickad vit tröja med dragkedjor ifrån Gina Tricot följa med hem.

Både jag och hjärtat har blivit sjuka så det var helt perfekt med 2 dagar ledighet för att kunna vila och slippa bli sämre till helgen. Tror dock inte det har hjälpt då jag fortfarande mår sämre och sämre för var dag som går. Vi har i alla fall fått mycket gjort. Igår åkte vi till Spånga för att köra Dannes mamma till läkaren sen åkte vi och handlade mat. Därefter åkte vi och hälsade på pappa över en fika innan vi åkte hem för att hjärtat skulle få kolla på fotbollen.

Idag har vi shoppat i centrum, Barkarby och i Kista med en mellanlandning i Akalla/Sollentuna för att kolla på bilar. Daniel har blivit så sjukt bilkåt sedan han fick tillbaka sitt körkort men jag måste erkänna att jag själv drägglade lite över en bil...

En KIA Sportage... En helt perfekt, snygg, lyxig bil. Känslan av att sitta i den går inte att beskriva. Jag som alltid trott att jag gillar svenssonbilar i combi-modell men tydligen inte. Jag viger mitt liv åt stora, luftiga monsterbilar. Ställ hjärtat mot väggen och han medger att han nog tänker köpa denna skönhet. Då är jag inte längre bara världens lyckligaste flickvän utan även världens mest nöjda flickvän. Come to mama BABY!

Kryssning

For på kryssning till Tallinn med mormor & morfar och Danne i lördags och är just hemkommen ifrån båten. Var riktigt trevligt att komma bort en liten sväng. I Tallinn gick vi in till gamla stan och kikade lite, senare vidare till en galleria - jag på jakt efter underkläder eftersom jag glömt att packa med extra.

Stannade till vid ett annat köpcenter precis innan hamnen för att köpa med oss enklare mat till kvällen, blev baguetter, skinka och creme bonjour. Bananer och kakor fick också hoppa ner i vagnen. Fyllde på spritförrådet i taxfreen eftersom jag nästan lyckats tömma flaskorna jag köpte på förra kryssningen. Den här gången fick det bli likör 43, bananlikör och Bacardi strawberry daiquiri. Beställde två freezing strawberry daiquiri på båten i hopp om att de skulle använda samma mix men icke... blev vanlig bacardi och jordgubbs slush. Det var gott förutom alla frön som sjönk till botten av glaset och kom i en enda slurp i slutet.

Var en väldigt lugn kryssning. Jag sovandes innan kl 12, ingen dans och ingen fylla. Min mormor som alltid berättat hur hon aldrig dricker alkohol, ja hon beställde en irish coffee, mäkta chockerad blev jag.

Nu ska jag göra mig i ordning för att åka ut till Kallhäll och ta ut Emelies hund på en långpromenad, får hoppas att iPoden är tillräckligt laddad för att orka göra mig sällskap på färden dit och hem.

Vart jag än går - går ni med mig

Har äntligen avslutat två projekt... Mina vristlänkar. Skulle ha familjen runt vristerna men har inte haft tid eller pengar till att fullborda dem. Jag hade sedan tidigare haft Pappa på vänstra vristens utsida och Mamma på högra vristens utsida. Idag lade jag till Bror och Syster och band ihop med mina tidigare tatueringar. Är grymt nöjd än så länge men vi får se när det har läkt helt hur det ser ut då.

Vänsterfoten: Pappa och Bror, skrivet i en stil som heter Porcelain. Hade tidigare bestämt att alla familjemedlemmar skulle ha olika stiler och storlekar för att alla är olika, ändrade mig i morse för att min far och bror ändå är och alltid har varit ganska lika. Folk har sagt att det gör mest ont på insidan av vristen och jag vet att alla känner olika. För mig gjorde utsidan mer ont än insidan. Däremot finns det ingenting som slår smärtan av att tatuera hälsenan! Vet inte hur många gånger ordet "fuck" for förbi ögonen under den tiden. För övrigt gör framsidan av vristen också jävligt ont...

Högerfoten: Syster (Ink to the blood) och Mamma (nån mainstream stil som jag hittade i office) bands ihop genom ett hjärta, gjorde inte alls lika ont som vänsterfoten. Utsidan var visserligen värre men resten gick helt okej. Vägrade låta tatueraren köra över hälsenan så jag fick nöja mig med "nästan på" hälsenan vilket inte heller var sådär jätte mysigt skönt.

Roligt att ha vristerna överstökade. Kan med lättnad säga "Aldrig mer tatuera hälsenor!!!" YOLO (har ni tänkt på att YOLO förresten ser ut som en gubbe med ett martiniglas?! Nästa projekt blir lejonhuvudet som jag trodde att jag skulle få påbörja idag men inte fick.