Njursten och infektion

 
Ligger hemma sjukskriven till och med 13-10-27 på grund av en njursten och dennes medförda hemskheter. Det började när jag, hjärtat, mormor och mamma satt i bilen på väg ner till Ullared. Jag var tvungen att stanna för att gå på toa och kände hur det högg till i ryggen, tänkte att det var märkligt och vi åkte vidare. Jag kunde dock inte sitta bekvämt hur jag än satt och kände igen detta från min njurstensattack i november förra året. Vi fick stanna till vid en mack för att köpa Voltaren gel och sen klarade jag mig resten av vägen ner.
 
Väl i Ullared köpte jag Voltaren tabletter som höll mig lugn för det mesta. Hade enormt svårt för att fokusera på shoppingen när smärtan smällde till. Vi åkte hem på söndagen, jag med världens feberfrossa. Jag hade linne, topp, tjocktröja, dannes tröja och min jacka på mig samt sätesvärmen på. efter att ha kommit hem och packat ur bilen körde pappa min till akuten.
 
Fick ta blodprover och annat för att sedan vänta på kirurgen. Efter 1,5 timmes väntan hade febern stigit från 37,5 till 38,5 (tror jag det var) och dem började prioritera mig högre. Till slut kom en läkare som informerade mig om att jag hade en njursten, en infektion i njuren och lågt blodtryck vilket jag var tvungen att stanna kvar för. Dagen efter var febern uppe på 39,7. På onsdagen hade infektionsvärdena stigit och det konstaterades att min njure snart skulle slås ur funktion om inget gjordes varvid jag fick en nefrostomi insatt. Dagen efter hade infektionsvärdet sjunkit och jag fick åka hem. Läkaren påpekade att allt skulle bli bättre för varje dag och att jag en gång i veckan måste till disktriktsköterskan för att lägga om förbandet. Som en parantes nämnde hon även att infektionen var väldigt allvarlig och hade kunnat ta kål på mig om jag inte sökt vård eller om jag bott i ett u-land.
 
Allt är bra med mig nu förutom att jag är halvt orörlig och har svårt för att göra saker och ting själv. Att ta en dusch tillexempel är omöjligt utan hjälp. Mitt blodtryck är fortfarande lågt vilket jag påminns om genom att bli svimfärdig efter att ha gått en bit eller ansträngt mig lite för hårt. Så nu ligger jag bara hemma och vilar upp mig med antibiotika och nått annat piller som ska se till att njurstenen förhoppningsvis passerar själv. Ska tillbaka till Danderyd på återbesök den 23:e för att se om den är borta och förhoppningsvis ta bort nefrostomin så jag kan leva ett normalt liv igen.
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback